Reflections of/in Israel

 Israel's Press(ure) Cooker

Sam Lehman-Wilzig

There are a few ways to have significant influence on a country's political system. One is to try and do what casino magnate Sheldon Adelson attempted in the recent U.S. presidential elections: donate tens of millions of dollars to campaigns -- first Newt Gingrich and then Mitt Romney. That didn't work out too well. Another is to devote the same sums to creating a new newspaper from scratch and then ensuring that it supports one's politician of choice. That's precisely what Mr. Adelson has been doing for the past several yeras in Israel -- to remarkable success.


Israel's Hebrew newspaper scene for a long time has been dominated by three papers: Yediot Akhronot, from the 1970s "Israel's #1 paper"; Ma'ariv, from 1948 until the mid-70s "Israel's #1 paper"; and Ha'aretz, forever Israel's quality newspaper read by the numerically smaller but highly influential political, economic and academic elites.


Then in the mid-2000s Mr. Adelson established Yisrael Hayom (Israel Today) as a freebie newspaper. However, as opposed to a few other freely distributed Israeli papers that also looked "free" (as in cheap), Yisrael Hayom was obviously a serious paper from the start, albeit offering news in bite-sized portions. By attracting (and obviously remunerating) some top-flight journalists from other papers, it became the #1 read paper in Israel within a few years! 


The ostensible reason for setting up a new paper was that the Big Three had a decided "leftist" slant on national security issues -- and there is a modicum of truth to that. But the real reason is that Adelson is a strong supporter of PM Netanyahu and doesn't like how he is treated by the Israeli press; thus, Yisrael Hayom has become Netanyahu's strong supporter.

 
In and of itself, that's perfectly legitimate (albeit far from objective reporting), but the cascading consequences have been profoundly negative. First, seeing its dominance threatened and then surpassed, Yediot has taken on a very anti-Netanyahu position, no matter the issue or the prime minister's performance. One can hold both papers in hand and almost see reverse images of the same story! That's great for teaching journalism students what news "framing" looks like, but not too good for balanced democratic discourse.


Second, the rise of Yisrael Hayom proved to be the final nail in the coffin of already suffering Ma'ariv whose slowly declining readership soon became a hemorrhage. In October 2012 it declared bankruptcy and was bought out by Shlomo Ben-Zvi who owns Makor Rishon, a lower circulation, right-wing paper (mostly for the religious Zionist camp). He too used to be a (British) foreigner, but unlike Adelson, Mr. Ben-Zvi has moved to Israel permanently.


One can add to these tycoons a very familiar name, Ronald Lauder (World Jewish Congress President) who invested millions of shekels in Israel's second commercial TV station, Channel 10. And then there's Leonid Nevzlin who owns 20% of Haaretz. He too holds dual citizenship, but in both his case and Ben-Zvi, their money was made overseas. Finally, the newest "kid on the block" is Seth Klarman, a Boston hedge-fund financier, who funded the new web-paper "The Times of Israel".


Of course, in principle foreign investment in Israel is great -- especially by people who care deeply about the country. But what happens to the very lifeblood of a nation's democracy when it is slowly taken over (in large part) by foreigners? How well can such news channels of communication really represent public opinion? The question is doubly germane to Israel which prohibits anyone from voting if they are not physically in the country (except for Foreign Office workers on official state assignment). How does foreign ownership of the press square with Israel's right wing constantly demanding "sovereignty" over our own fate? I don't have an answer to that but I would love to hear some journalist ask Mr. Netanyahu that question.


In any case, Adelson's election support debacle in the U.S. and his rousing newspaper success in Israel suggests that a new trend may soon occur in America -- magnates buying American newspapers or other media in order to "control the agenda". If that happens, you are welcome to ask Israelis as to how that "works"...

* * * * * * * * * * * *

Prof. Sam Lehman-Wilzig teaches at Bar-Ilan University in Israel. In 2008-09 he was Schusterman Visiting Professor at Brown University. Visit his Web site:  www.profslw.com
